Forums
Fibronet.dk :: Forums :: Anmeldelser af bøger, film m.v. om Fibromyalgi - ÅBEN sektion :: Bøger, Film, DVD m.v. om Fibromyalgi

<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>
Stress og udstødelse
Bestyrer: Bette Pjok, Engel
Ophavsmand Indlæg
webbelin
16 dec 2007, 01:25:37
Registeret medlem #31
Oprettet: 18 jul 2007, 20:35:07

Postnr. og By: Nordjylland

Stress og udstødelse

fibromyalgi, kronisk træthedssyndrom og piskesmæld

Forfatter Henrik Isager, med bidrag af Eva Lydeking-Olsen

BogEDB original

Forlagets beskrivelse

De såkaldte nye sygdomme, som bogen omhandler, er et hastigt voksende samfundsproblem.

I bogen beskriver Henrik Isager, hvori de såkaldte træthedssygdomme består og viser,
hvor invaliderende disse sygdomme kan være
for en stor del af patienterne, som er blevet kastebolde mellem sundhedsvæsenet, politikerne og forsikringsselskaberne.

Bogen rummer et utroligt dokumentationsmateriale, som her for første gang offentliggøres med patienternes tilladelse.

I bogens anden del anskues sygdomsudviklingen fra en bred biologisk synsvinkel, og der opstilles en model, der ender med den enkelte celle.

Denne ses at mangle energi, fordi dens energigenerator ikke fungerer.

I det afsluttende kapitel gør ernæringsterapeut Eva Lydeking-Olsen rede for, hvordan et defekt energistofskifte virker på den enkelte celle og på organismens væv.

Lydeking-Olsen og Isager opstiller her i bogen praktisk anvendelige alternativer til den udbredte skepsis og den fremherskende mistænkeliggørelse af patienterne, som er hvad sundhedssystemet ellers generelt har haft at tilbyde.

Henrik Isager er læge og dr. med. fra 1974.
Han er desuden speciallæge i intern medicin og infektionssygdomme.

Indtil 1993 var han overlæge ved Odense Universitetssygehus.

I 1993 sagde han sin stilling op i erkendelse af
den konventionelle lægevidenskabs begrænsninger, hvorefter han åbnede en speciallægepraksis i Odense, hvor han fortrinsvis behandler ""træthedspatienter"".

Indholdsfortegnelse

Ud fra dokumentationsmateriale fra patienter med de såkaldte træthedssygdomme beskrives sygdommene og deres følgevirkninger.

Desuden giver en kropsterapeut sit bud på sygdommene, idet hun ser det som en sygdom i den enkelte celle og står dervedsom repræsentant for betegnelsen funktionel medicin

[ Redigeret 16 dec 2007, 01:40:43 ]
Tilbage til toppen
Spurven
18 maj 2010, 10:18:32
Registeret medlem #372
Oprettet: 11 mar 2010, 09:01:54

Postnr. og By: Midtsjælland
Ja, det er jo ingen ny bog, men det gør den ikke mindre interessant for mig, som jo er ret ny fibber. Og efter at have læst den må jeg sige, at jeg helt klart ser en sammenhæng mellem stress (stress forstået i den videst mulige betydning) og kroppens svar på stress. Jeg falder godt nok ikke lige ind i Henrik Isagers typiske patientgruppe med dårlig ryg, men der er mange andre sammenfald. 

Bogen kan helt klart anbefales - der er meget at tænke over, efter man har læst den - og måske også meget at arbejde videre med.

Jeg har lagt 3 artikler om og af Hernik Isager ind i artikkelsamlingen. Der kan man jo begynde, og så se om man synes, det lyder så spændende, at man vil fortsætte med bogen.

Knus fra 
Tilbage til toppen
mullemalle
01 jan 2011, 18:14:12
Registeret medlem #486
Oprettet: 29 nov 2010, 12:00:00

Postnr. og By: 8920 Randers Nv
jeg er igang med den nu, synes den er lidt tung at læse, når man ikke læser så godt og har svært ved at koncentre sig. Men mange gode oplysningercheesey.png
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF