Forums
Fibronet.dk :: Forums :: Generel debat - ÅBEN sektion :: At leve med fibromyalgi - hvordan

<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>
Laver du noget
Bestyrer: Bette Pjok, Engel
Ophavsmand Indlæg
Bodil
13 maj 2012, 18:49:51
Gæst

REGLER FOR LANGTIDSSYGE MED SYGDOMME DER IKKE KAN SES MED DET BLOTTE ØJE!

1. Laver du noget, så forbered dig på kommentaren:
 - Jaså kan du godt det når du er syg? sagt i en mistænkelig tone.
... 
2. Laver du ikke noget, så forbered dig på kommentaren: 
- du må da orke at lave et eller andet, sagt i en bebrejdende tone.

3. Smiler du og er glad, bliver du mødt med kommentaren: 
- Jeg troede du var syg?.

4. Smiler du ikke, bliver du mødt med kommentaren: - op med humøret, Vær positiv, så bliver det hele lidt bedre.

5. Deltager du i socialt sammenhæng, så vær forberedt at der altid er nogen der bemærker det, ikke for at de er glade for at se dig der, men fordi de ikke forstår at du orker at komme, da du er jo syg.

6. Lader du være med at deltage i sociale sammenhæng, kommer kommentaren: 
- Men du har jo godt af at komme ud blandt mennesker.

7. Ethvert svar på spørgsmålet: hvordan har du det? - vil altid være et forkert svar. Enten fordi du er FOR positiv eller FOR negativ.

8. Vær altid klar til at forklare og forsvare, hvorfor du gør det du gør i enhver situation, og vær klar over at dine svar altid vil være genstand for en diskussion.

9. "Friske" personer vil kappes om at fortælle dig løsninger på alle dine problemer - det er bare at gøre som dem !!
 De har jo holdt sig raske ..

10.   Hvis du ikke er villig til at prøve alt hvad de foreslår for at blive rask, så er du nok ikke syg, bare luddoven! 

Fibromyalgi rammer individuelt og hvad der virker for den ene, virker ikke nødvendigvis for den anden.

Jeg deler ikke denne for at give en opsang, men mere for ar vise, hvor meget det egentlig påvirker, når folk enten ikke forstår hvad det vil sige at være kronisk smertepåvirket eller uforvarende kommer med en bemærkning/kommentar, der virker sårende.

det er ikke mig der har kreeret den, men synes den er god.

Tilbage til toppen
Ragdoll
14 maj 2012, 05:25:26
Registeret medlem #298
Oprettet: 24 jul 2009, 07:45:23

Postnr. og By: 2910-433 Setubal (indtil 3.3.2012)

Ja, raske mennesker er altid meget kloge
Tilbage til toppen
Vili
14 maj 2012, 11:49:40
Registeret medlem #711
Oprettet: 10 maj 2012, 14:01:50

Postnr. og By: 2730 Herlev
Den er go!

I weekenden var vi samlet med en del famile og en af dem spurgte, så alle kunne høre : nå, har du så fået noget arbejde?
Jeg orkede bare ikke at forklare i så stor en forsamling, så hun fik bare et "nej"!
Men Hvorfor bliver jeg så flov over at jeg er syg? Føler mig ofte som et udskud der ikke har krav på noget som helst.
Og det er nok fordi jeg så tit har mødt sådanne uforstående mennesker.

Det er så stor en befrielse når man, som her inde, møder andre der forstår

Knus Vili
Tilbage til toppen
Bodil
14 maj 2012, 12:36:28
Gæst

Ja Vili det er et rigtig godt spørgsmål, hvorfor bliver vi flove, forlegne, underlig tilpas når sådanne episoder opstår ??
hvis vi havde haft en blodprop og fået nogle synlige mén deraf, eller været ude for en trafikuheld og blevet invalideret af det, så ville folk ikke spørge så dumt og så var svaret ikke så svært.
Men jeg tror vi er nødt til at sige til os selv, at de mennesker der på en underlig måde gør os forlegne ved deres spørgsmål, ikke nødvendigvis vil såre os, men de ved bare ikke bedre.
Vi må lære at vi er værdifulde mennesker selv om vi ikke kan arbejde udenfor hjemmet, vi laver jo noget selv om vi bruger meget tid på at passe vores fibromyalgi for den kræver sin pasning. Det alene er et stort arbejde og det er jo i døgndrift der er ingen arbejdstids ophør ej heller kaffepauser eller weekender, nej vi er på overarbejde altid, og kan ikke engang se frem til en ferie fri for fibroen.
Vi bør ikke skamme os for vi har ikke ønsket den situation vi står i.....

Varme tanker fra Bodil 
Tilbage til toppen
PeacefulAngel
02 okt 2012, 23:43:25
Registeret medlem #745
Oprettet: 30 sep 2012, 19:27:18

Postnr. og By: 8800

Åh ja. Den kender jeg godt. Jamen er du ikke syg? Det er bare så træls, at få den afvide, når jeg bider tænderne sammen, tager ud til en familiefest, griner, danser og har det sjovt... for en tid, at glemme sin sygdom og bare være lidt som de "kloge" raske mennesker. 
Tilbage til toppen
Ragdoll
03 okt 2012, 09:51:27
Registeret medlem #298
Oprettet: 24 jul 2009, 07:45:23

Postnr. og By: 2910-433 Setubal (indtil 3.3.2012)

Jeg tillader mig at stjæle den Bodil, til Facebook, håber det er i orden
Tilbage til toppen
majbrit
03 okt 2012, 11:42:09
Registeret medlem #312
Oprettet: 07 sep 2009, 19:45:35

Postnr. og By: 8850 bjerringbro
-
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF