Forums
Fibronet.dk :: Forums :: Generel debat - ÅBEN sektion :: Diverse

<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>
Forvirret førtidspensionist
Bestyrer: Bette Pjok, Smukke
Ophavsmand Indlæg
Ditten
09 jul 2011, 11:09:46
Registeret medlem #612
Oprettet: 04 jul 2011, 19:49:13

Postnr. og By: Sønderjylland
(Lagde netop følgende ud på K10, men tænkte at der sikkert også er gode råd at hente herindefra.)

Kære alle

Er næsten sikker på, at der er en tråd som denne, men ved ikke helt, hvor jeg finder den. Modtager gerne link

Sagen er den, at jeg modtager min første løn som førtidspensionist i slutningen af nærværende måned. Jeg føler lidt, at jeg står i en jungle og ved ikke helt, hvem jeg skal spørge til råds. Jeg er meget fyldt op efter 1½ års kamp med kommunen på den ene side og mig (og min mor og min kæreste) på den anden side.

Derfor søger jeg for det første en form for overskuelig liste over ting der skal ordnes/undersøges og folk der skal underrettes, nu hvor jeg er blevet førtidspensionist.

Søger for det andet en liste over hvilke "rettigheder", jeg har som førtidspensionist (for eksempel sådan noget som dsb-rabatter osv.) Og kan man eventuelt søge tilskud et eller andet sted, hvis man ved, at der snart dukker en tandlægeregning op med et ret grimt 4-cifret beløb på. Nogle har fortalt mig at det er muligt, og andre har fortalt at det ikke er, så jeg føler mig lidt lost.

Jeg er nærmest blevet helt autistisk omkring det at have klart overblik over hvad der skal ske og hvad jeg har af pligter og rettigheder, men det er nok svært at undgå helt efter 1½ år i systemets vridemaskine. Gid man ikke var så hypersensitiv. Men er LETTET over at jeg endelig har fået fred til at sørge bedre for mit helbred.

Knus Ditte

[ Redigeret 11 jul 2011, 17:13:07 ]
Tilbage til toppen
Furius
10 jul 2011, 17:08:04
Registeret medlem #174
Oprettet: 30 jun 2008, 19:54:26

Postnr. og By: 9881
Med den nye pension, er der ingen " rettigheder" du skal selv udrede dine udgifter, altså ikke nogle indvalide tillæg og andet sjov som på den gl. pension. Dog kan du som førtids pensionist, ned til DSB og busselskabet og få det såkaldte mimrekort, husk at have dit pensionsbevis med,( hvor meget du spare ved jeg ikke.) Har kun engang spurgt om pensionist pris det var med læsøfærgen og jeg sparede 5 kroner pr. tur .. Der findes nogle paragraffer kan kan søge om tilskud til Tandlæge, men man skal komme og søge inden man får lavet noget ved tænderne og man skal fremlægge hele sin økonomi for kommunen så vurdere de om man kan få tilskud, og det er svært..

[ Redigeret 11 jul 2011, 17:13:41 ]
Tilbage til toppen
Lenam
10 jul 2011, 22:01:14
Registeret medlem #207
Oprettet: 11 sep 2008, 15:23:39

Postnr. og By: Esbjerg N.

Hej Furius!

Du har helt sikkert fået en stak papirer fra din kommune, der skulle udfyldes i forbindelse med pensionen. Du skal fortsat sørge for at betale til ATP og mener det hedder "SP-bidrag". Kommunen betaler 2/3 og du selv 1/3 og det gør at der kommer en ekstramånedlig udbetaling ,når du som 65 årig skal overgå til folkepension.
På kommune kontoret fik jeg et skema underskrevet, som sammen med et foto, skulle afleveres hos DSB for at få et pensionistkort(STAMKORT). Det skal fornyes en gang årligt , når den nye pensionsmeddelelese er kommet. Den skal medbringes. 
Stamkortet giver bl.a. ret til rabat, ved undervisning indenfor AOF/FOF osv., samt adgang til 65 billetter hos DSB.

Når du nu er blevet tilkendt en pension, så har du også mulighed for at få al evt. privat opsparet pensionsindbetalinger udbetalt minus skat. Din evt. indbetalte efterløn ligeså, men skal selv ansøge om det.

Håber det gav et lille billede af det søgte.

Held og lykke med din nye tilværelse.

Kærligst Lenam

Tilbage til toppen
Bodil
11 jul 2011, 18:39:15
Gæst
Hej Ditten !

Håber du kan bruge disse ting her. Det er noget jeg så i dag på en anden side derfor kommer det først nu
.

Nyttige links når du er blevet FP...ღ

• pensionsbevis ved borgerservice til div. rabatter bl.a svømmehaller, bus, tog, teatre indgange til tivoli, Zoo, og meget andet...

Div. Pensionsselskaber... bl.a. Pensam, PFA,Lønmodtagernesdytidsfo​nd, Sap

• Efterlønsbidrag hos A kasse Kapitalpension i banken

• Handicapskilt til bilen

• Brobizz..

• Ledsagerkort

Ringe til skat.

• Afmelde A-kasse ved tilkendelse af fleksjob

• Ved ledighedsydelse/SU snakke med fagforening om kontigentfritagelse

Boligsikring..

Hvis man bliver sygemeldt fra job i længere tid kan man søge om økonomisk hjælp fra sit pensionsselskab.

Søge handicap tillæg ved SU berettiget uddannelser

Man har mulighed for at tjekke sine forsikringer på www.pensionsinfo.dk

http://www.foertidspension​ist.dk/sider/VaerdAtVide.h​tm

• Evt. børnepension fra penionskasse indtil fyldte 21 år. ved FP.

Venlig hilsen fra Bodil

[ Redigeret 11 jul 2011, 18:42:39 ]
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF