Forums
Fibronet.dk :: Forums :: Anmeldelser af bøger, film m.v. om Fibromyalgi - ÅBEN sektion :: Bøger, Film, DVD m.v. om Fibromyalgi

<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>
Når smerten bevogter din sjæl af Anne Køppe.
Bestyrer: Bette Pjok, Engel
Ophavsmand Indlæg
Spurven
25 sep 2010, 12:37:42
Registeret medlem #372
Oprettet: 11 mar 2010, 09:01:54

Postnr. og By: Midtsjælland

Anne Køppe er cand. psych. og hun ejer Brønshøj stress- og smerteklinik.

I første del af bogen "Når smerten bevogter din sjæl" retter Anne Køppe et skarpt angreb på det eksisterende behandlersystem for kun at ville se mennesket som en maskine, hvis fejl kan måles og derefter repareres. Så enkel er virkeligheden jo ikke - ikke alle sygdomme lader sig måle efter de metoder, der i dag er til rådighed, og ikke alle sygdomme er så enkle, at de lader sig udskille som en enkelt fejl, der bare sådan lige kan repareres. Mennesket skal ses som en hel organisme, hvis funktioner griber ind i hinanden. Derudover påpeger Anne Køppe også det misforhold, at sundhedssektoren har til formål at stille en diagnose og derefter behandle, mens det sociale system har til formål at vurdere de personlige resourcer i forhold til arbejdsmarkedet - to væsener, der, i stedet for at gavne borgeren, ofte kommer til at belaste og skade borgeren yderligere.

Anden del af bogen beskriver og begrunder den psykologiske smertebehandling Anne Køppe i sin stress- og smerteklinik tilbyder sine patienter - afspænding, øget kropsbevidsthed, smertedagbøger samt identificering og bearbejdning af stressfaktorer. Bogen slutter med en del case-stories.

Bogen er virkelig en øjenåbner, for fingeren bliver sat lige præcis på de steder, der er så aktuelle for kroniske smertepatienter - perfektionismen, omsorgen for alle andre end én selv, påtagelse af alt for meget ansvar i forb. med arbejde, familie, hjem og venner - og ikke mindst sammenhængen mellem stress og smerter.

Til gengæld er bogen ikke nogen let læst bog - med et lixtal, der ligger pænt over læse-let stadiet, kræver den sin mand eller kvinde . Med netop udbredte stress-symptomer som flimren for øjnene og i hjernen samt koncentrations- og hukommelsesbesvær er det lidt af en kamp både at læse, huske det læste og få sat det i relation til eget liv - jeg tror, jeg nu er på 4. genlæsning, og jeg får for hver genlæsning mere og mere af mit eget op at vende.

Bogen giver på mange måder noget at arbejde med - og det er et arbejde, der på den ene eller anden måde er nødvendigt for at komme videre med den opgave, det er at lære at leve med kroniske smerter. 

Knus fra   
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF