Forums
Fibronet.dk :: Forums :: Generel debat - ÅBEN sektion :: Diverse

<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>
førtidspension- hvor mange penge får man?
Gå til side  1 2
Bestyrer: Bette Pjok, Smukke
Ophavsmand Indlæg
sunshine
26 feb 2009, 12:52:44
Registeret medlem #212
Oprettet: 23 sep 2008, 09:59:15

Postnr. og By: Herning midtjylland
hejsa

jeg vil gerne høre om noge af jeg kender til taksten for førtidspension

jeg er lige nu på sygedagpenge, men de hele tyder på at det ende med en førtidspension.
 Men jeg har ikke turde spørge hvor meget(lidt) jeg evt vil få.

jeg har været inde på kommunens hjemmeside hvor der står ca 15500kt for enlige og ca 13300kr for sammenlevende/gifte. - Men har min mands indtægt ikke noget at sige??
Min mand har en okay fin løn og nu er jeg jo så bange for at det kommer til at påvirke min pension.?

Har jeg ret i at jeg må tjene 101.000kr om året ud over min pension ( hvis jeg får den)

mvh Janni

[ Redigeret 26 feb 2009, 23:27:11 ]
Tilbage til toppen
hopkings
26 feb 2009, 13:32:18
Registeret medlem #9
Oprettet: 01 jul 2007, 15:46:31

Postnr. og By: nordsjælland

Hej Sunshine

Din Pension bliver sat efter hvad der bliver tjent i husstanden d.v.s  hvis din mands løn går ind og modregner din pension det gælder alle gifte og samlevende

I mit tilfælde (jeg får efter den gamle) jeg får ikke pensionstillæg på grund af min mands indtægt

Et eller andet sted er det ok at enlige for mere for det er dyre at være alene

Men men det burde ikke være sådan  da vi alle er 1 menneske med eget cprnr og det er det med at vi jo altid har tjent vores penge selv og så fordi vi bliver ramt af sygdom ja så er vi ikke 1 menneske med eget cprnr.

Ja det lyder af meget men du skal nok regne med ca. 8-9 tusinde om mdr det er helt normalt med det beløb

så det er noget af en nedgang når man bliver syg og får pension

hvis du får en pension fra andre steder så bliver den modregnet ikke krone mod krone 

Du må ikke arbejde for så stopper de din pension for i 2003 blev det lavet om til denne pension og i denne  pension er Erhvervsudygtighedsbeløb iregnet

Det er kun i den gamle før 2003 fordi der er 3 satser lille-mellem -højste og mange i den mellemste er 66% d.v.s restevne 33 derfor må de arbejde og der bliver modregnet i deres pension

Har hørt at man kan stille sin pension i ro og arbejde for derefter at få den retur uden at søge igen hvis man ikke magter det  det gælder alle pensioner

Håber du kan bruge noget af det

Mange knus Hopkings

[ Redigeret 26 feb 2009, 14:37:06 ]
Tilbage til toppen
Furius
26 feb 2009, 13:46:20
Registeret medlem #174
Oprettet: 30 jun 2008, 19:54:26

Postnr. og By: 9881
Du kan gå ind her og beregne hvad du kan få https://pensionsguiden.borgerservice.dk/Produkt/startBeregning.asp

Jeg får den nye pension og min mand tjener 365000,- og vi sidder i eget hus jeg får 8200 udbetalt hver mrd.
Men beregneren er meget nøjagtig , hvis di får plottet de rigtige tal ind og det er ikke så besværligt.

Om man må tjene penge ?? ved jeg ikke men har du pension ved siden af eller store renteindtægter trækker det også fra..
Tilbage til toppen
webbelin
26 feb 2009, 14:50:14
Registeret medlem #31
Oprettet: 18 jul 2007, 20:35:07

Postnr. og By: Nordjylland
Ja.. man bliver atså IKKE fed af at gå på pension
Men man får ro..

Ens samlever Ægtemage skal ikke tjene mange
 kr .. inden de trækker af ens pension.

Og så vidt jeg ved får man ingen tilæg i dag
 I dag er det kun en pension

[ Redigeret 26 feb 2009, 14:51:00 ]
Tilbage til toppen
Jonna
26 feb 2009, 15:18:12
Registeret medlem #140
Oprettet: 14 apr 2008, 17:15:37

Postnr. og By: 7600 Struer
Jeg er gift, manden tjener ca. 400.000 kr årligt, jeg har ved siden af en pension fra pension danmark (den arbejdsgiver har inbetalt til) på 54.000 årligt. Så er der vores renteudgifter, de tæller til den gode side, så alt ialt får jeg udbetalt 8175 kr pr måned, fra kommunen (efter fradrag af atp og særlig pension opsparing, på ca. 90 og 140 kr) derudover så fra pension danmark 2900, så ca. 11.000 kr pr måned tilsammen.

I pensionsberegneren indtaster du din indtægt, social pension, evt anden indkomst som ved mig fra pension danmark 54.000. mandens indtægt, og jeres renteudgifter. Så skulle der gerne komme en nogenlunde pålidelig beløb ud.

Nej du må ikke tjene 101.000 årligt, du må som gift ud over din sociale pension, tjene ca. 60.000 årligt, deri lægger dine eventuelle andre beløb fra forsikringer eller pensionskasser.
Vinder du i lotto trækkes du ikke af dette beløb, men af renterne.

Hopkings man må gerne arbejde på den nye pension også, men tjener man mere end de ca. 60.000 (for gifte) modregnes der, det er først når de kan se man kan blive selvforsørgende, at de muligvis kan fratage ens pension. Man kan stadig få et skånejob. Men de fleste der får pension i dag, har jo faktisk ikke nogen arbejdsevne tilbage, så er nok ikke særlig aktuelt, men bare lige for at sige at man godt må tjene lidt.

Tilbage til toppen
sunshine
26 feb 2009, 23:26:16
Registeret medlem #212

Hejsa.
tak for svarene.

Hvor er jeg lettet over at læse jeres svar.
min mand tjener ca 320.000årligt, og havde hørt at man så skulle trække ca 30% fra ( fra en tilfældig person). så kunne jeg jo hurtigt se at de 13300kr ca pensionen lyder på minus 30% kun er 9310kr minus skat. puha det var ikke meget.. så var helt nervøs..:-)
men kan se at flere af jer andres mænd også tjener der omk eller mere, og i alligevel har udbetalt godt 8000kr i mdr, ved godt det er afhængig af fradrag osv, men vi har også eget hus, og lån osv ved siden af , så mon ikke mit også vil lægge der omk?? - pt får jeg udbetalt ca 8500 pr mdr på sygedagpenge ( mdr før skat ca 13000kr) ... Er jeg helt galt på den?, s må i gerne rette mig
Tilbage til toppen
sunshine
26 feb 2009, 23:31:37
Registeret medlem #212

stoktoft- ja du har ret ang det med ens arbejdsevne, jeg kan nu heller ikke se hvad jeg skulle kunne finde af arbejde jeg kan klare, for så tnker jeg at flex job jo var aktuelt istedet for:-) men måske man kunne finde noget stille og roligt ikke fast menm måske en time eller 2 engang imellem. - og spurte bare ang om man måtte tjene penge ved siden af for at kende reglerne
Tilbage til toppen
moms
27 feb 2009, 09:14:30
Registeret medlem #235
Oprettet: 04 dec 2008, 20:12:49

Postnr. og By: 6740 Bramming
Hej..
Kan ikke lade være at skrive til dig at skulle du ikke finde et sted at arbejde, altså med en løn i de få timer, så kan jeg kun anbefale at finde noget frivilligt..
Selv var jeg i Rødekors i 10 år, startede som besøgsven og endte op med at være leder og en dag i butikken og samtidig i bestyrelsen, ja det lyder af meget, blev det også for mig, så da vores formand holdte, valgte jeg at stoppe..

Men man bestemmer jo slev hvor meget, og der sidder virkelig mange både ældre men også yngre som har brug for et besøg, og man har et liv udadtil...
Eller en halv dag i butikken..
Ved godt at mange har en fordom om at det er de ældre fra byen som er det, men det kan faktisk være givende og lærerig..
Ved godt at deet ikke lige var det indlægget handler om, men kunne ikke lade være at føje til..
Knus moms
Tilbage til toppen
hopkings
27 feb 2009, 09:49:03
Registeret medlem #9
Oprettet: 01 jul 2007, 15:46:31

Postnr. og By: nordsjælland

Hej  

Stoktoft det med pensionen og som jeg har fået fortalt, er at man må ikke arbejde på den ,nye den lov som blev lavet var for dem der fik pension før 2003 lige et indlæg

Sikkerhed for førtidspension
PrintSend til en ven Sikkerhed for førtidspension Førtidspensionister, hvis sag startede før1. januar 2003, kan ikke længere få frakendt retten til pensionen, fordi de arbejder.Hvad betyder sikkerhed for førtidspension?

- Hvor meget må man arbejde?
- Hvordan er reglerne for private pensionsordninger?
- Hvor høj må indkomsten være?
- Hvad sker der med boligydelsen?
- Hvornår skal man give kommunen besked?
- Eksempel: Hvor meget får man ud af at arbejde ved siden af pensionen?
Hvad betyder sikkerheden for førtidspension?
Førtidspensionister, der er på den gamle førtidspensionsordning – det vil sige pensionister, hvis sag startede før 1. januar 2003 – kan nu være helt sikre på at beholde retten til pensionen uanset, om de i en årrække skifter pensionen ud med arbejde. Kommunen kan ikke frakende pensionen, fordi man arbejder.
Det betyder, at det er risikofrit for førtidspensionister at arbejde i forhold til retten til pension. Det gælder uanset, hvor meget og hvor længe en førtidspensionist arbejder. Tidligere kunne kommunen frakende pensionen, hvis en førtidspensionist over en længere periode havde vist, at han eller hun kunne arbejde og forsørge sig selv. Men sådan er det ikke mere. Den 1. juli 2008 trådte en ny regel i kraft, og den betyder, at kommunen ikke under nogen omstændigheder kan frakende retten til førtidspension imod pensionistens ønske. Ligesom kommunen heller ikke kan overflytte en førtidspensionist til en lavere pensionssats.Baggrunden for regelændringen er, at der er brug for alle på arbejdsmarkedet. Førtidspensionister skal have en mulighed for at bidrage til egen forsørgelse uden risiko for at miste retten til pension.Hvor meget må man arbejde?

Og der bliver modregnet i pensionen hvis man gør det  ikke krone  mod krone

Der er jo uarbejdsdygtigtillæg i den nye pension efter 2003 

Mange knus Hopkings

[ Redigeret 27 feb 2009, 09:59:48 ]
Tilbage til toppen
Lenam
27 feb 2009, 10:27:07
Registeret medlem #207
Oprettet: 11 sep 2008, 15:23:39

Postnr. og By: Esbjerg N.
Hej Folkens.

Min pension gik da ihvertfald ikke igenenm til 1/3-09. Så må vi se om de når det til 1/4.

Tak for alle jeres fine indlæg. Det giver et, om end stadigt et noget usikkert, indblik i fremtidens økonomi.

I må rette mig, hvis jeg er helt forkert på den, men mener at have læst, at når de beregner ens pension, gøres det udfra årsindtægten 2 år tidligere, da mange jo allerede har haft nedsatte lønninger/indkomster i forhold til sygedagpenge, ledighedydelse mv.

Det jeg så spørger om; "ændres pensionen løbende i forhold til husstandsindkomsten?"

Ved dog godt at evt. renteindtægter påvirker. Men tænker nok mere på grundbeløbet?

Ha' en god dag.

Kærligst Lenam
Tilbage til toppen
Gå til side  1 2  

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF